Motocykle używane w Polsce. Skąd sprowadzamy ich najwięcej i ile to kosztuje?

Używki jeszcze bardziej w cenie w 2022 roku

W skrócie
  • Sprowadzamy coraz więcej motocykli używanych
  • Jednak transport motocykli używanych do kraju staje się coraz droższy
  • Za sprowadzenie motocykla do Polski trzeba było zapłacić średnio 898 zł - tj. 26% więcej niż w 2021
  • Polacy wciąż najchętniej sprowadzają motocykle z Niemiec, a popularność Wielkiej Brytanii stale maleje

Rynek motocykli używanych w Polsce nieustannie rośnie. Przedstawiane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wyniki pierwszych rejestracji w kraju używanych jednośladów wskazują, że używki to ponad dwa razy większy rynek niż skutery i motocykle prosto z salonu. Skąd obecnie sprowadzamy najwięcej używanych jednośladów i ile to kosztuje?

W roku 2022 zarejestrowano w Polsce prawie 72 tysiące jednośladów z drugiej ręki. Z kolei w samym styczniu 2023 zarejestrowano ich w Polsce 4026 sztuk. Jest to wynik aż o ponad 20% wyższy niż w styczniu 2022 roku. Te statystyki wskazują ewidentnie, że z roku na rok używanych motocykli przybywa na naszym rynku i coraz więcej motocykli pojawia się dzięki temu na polskich drogach i ulicach. W roku 2020 sprowadziliśmy 69 476 jednośladów używanych, a w 2021 było ich 70 688.

Jeśli porównamy popularność jednośladów używanych do tych pochodzących prosto z salonów, to wyniki będą mówić same z siebie. Polacy wciąż ponad 2 razy częściej sięgają po motocykle używane. W roku 2022 zarejestrowano w Polsce 35 324 nowych motocykli i motorowerów. Wśród motocykli używanych coraz częściej pojawiają się młodsze rocznikowo pojazdy. Są to zazwyczaj pojazdy kilkuletnie.

Motocykl używany, czy nowy z salonu?

Oznacza to, że często wybieramy motocykle wyższej klasy, choć już  pewną czasem nie do końca znaną historią. Wartość takich pojazdów niejednokrotnie wciąż przekracza kwotę jaką trzeba wydać podczas zakupu pojazdów z niższych segmentów, dostępnych jako nowe w polskich salonach dealerskich. Zatem kilkuletnie pojazdy spotykane na naszych drogach znacznie częściej pochodzą z rynków zagranicznych niż z rodzimego.

Portal Clicktrans.pl opublikował właśnie ciekawe statystyki dotyczące prywatnego importu i eksportu używanych jednośladów do Polski z krajów Europy i w odwrotnym kierunku. W roku 2022 Polacy wciąż chętniej sprowadzali motocykle do Polski, niż transportowali je z kraju za granicę. Stosunek importu do eksportu używanych motocykli utrzymuje się od 2018 na podobnym poziomie. Jest to ok 75% dla importu oraz 25% dla eksportu jednośladów.

To, czego mogliśmy się spodziewać, to fakt, że po przerwie w 2021 roku, można zaobserwować powrót sezonowości w zainteresowaniu transportem motocykli. Aż 33,3% wszystkich zleceń na transport jednośladu do kraju odbyło się od maja do lipca. Wydawać by się mogło, że decyzję o zakupie motocykla podejmujemy jeszcze wcześniej, ale tu z kolei do gry mogą wchodzić warunki pogodowe, które wiosną bywają kapryśne oraz faktor związany z wakacjami. To właśnie wtedy decydujemy się często na zakup, a w tym wypadku sprowadzenie do kraju używanego jednośladu.

Jeśli motocykl używany, to od sąsiada

Krajem, z którego Polacy najchętniej sprowadzają używane motocykle są od 2018 roku niezmiennie Niemcy. Jednak rok 2022 jest pierwszym od początku raportowania wyników przez Clicktrans.pl, kiedy Niemcy okazały się miejscem odbioru ponad połowy wszystkich zleceń transportowych. Ten wynik to dokładnie 52,5%. Druga w tym zestawieniu jest Francja z udziałem 9,8% (0,2 p.p. mniej niż w 2021 roku), a trzecia – Holandia, z której Polacy sprowadzili do kraju 9,1% motocykli w 2022 (1,7 p.p. więcej niż w 2021).

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przeczytaj też:

Poszerzona i rozbudowana gama motocykli Suzuki. Cennik rocznika 2023

Co ciekawe, w 2017 roku najbardziej popularnym kierunkiem, z którego ściągaliśmy do Polski używane skutery i motocykle była Wielka Brytania. Obecnie ten kierunek kontynuuje trend spadkowy – po skokowym spadku udziału w poprzednim roku (22,9% zleceń w 2020 roku, a już tylko 9,6% zleceń w 2021), w 2022 roku zainteresowanie sprowadzeniem motocykla z Wielkiej Brytanii jeszcze zmalało i wyniosło jedynie 7,5%. Wpływ na to wciąż z pewnością mają skutki Brexitu, m.in. związane z nim formalności, które należy spełnić podczas importu motocykla spoza Unii Europejskiej.

Z kolei to co zapewne nikogo nie dziwi to wzrost cen transportu motocykli z poszczególnych krajów. W 2022 roku średnia cena transportu motocykla była wyższa niż w latach poprzednich. Rosnąca inflacja, sytuacja na rynku transportowym (ceny paliw), jak również niestabilna sytuacja geopolityczna nie pozostają bez wpływu na ceny transportu, zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Transport motocykla na trasach krajowych kosztował 445 zł (29% więcej niż w 2021 roku). Z kolei na trasach międzynarodowych transport motocykla do Polski kosztował 898 zł, a z Polski – 1237 zł (odpowiednio: 26% i aż 43% więcej niż w 2021 roku). Największy wzrost cen został w 2022 roku odnotowany na trasie Francja – Polska (494 zł więcej niż w 2021 roku). Z kolei najstabilniejsze ceny widoczne były na trasie Szwecja-Polska (średnio 12 zł więcej niż w 2021 roku).

Wysyłamy motocykle do Hiszpanii?

Niemcy to także najbardziej popularny kierunek eksportu motocykli z Polski. To prawie 20% zleceń transportu motocykli. Udział tego kierunku w zleceniach na transport motocykla maleje jednak od 2021 roku. Drugim krajem pod kątem popularności w transporcie motocykli z Polski za granicę była Holandia (14,5% zleceń), a trzecim – Hiszpania (14%). Co do tego ostatniego kierunku, to ciężko nie podejrzewać, że niekoniecznie chodzi o sam eksport a po prostu o przewiezienie motocykla w celach rekreacyjnych. Zwłaszcza, że ta destynacja może pochwalić się największym procentowym wzrostem udziału w zleceniach na transport motocykli w porównaniu z 2021 rokiem (aż 64% większy udział niż w roku 2021).

Motocykle sprowadzane do Polski trafiają najczęściej do województwa mazowieckiego (13,9%) oraz wielkopolskiego (13,6%). Województwo małopolskie, które do roku 2020 było liderem zestawienia, w 2022 znalazło się dopiero na 3. miejscu z wynikiem 10,18%. Razem top 3 województwa, do których Polacy sprowadzają motocykle stanowią prawie 40% wszystkich zleceń na transport motocykla do Polski (37,7%).

Najczęściej sprowadzanymi jednośladami są pojazdy marki Yamaha z ponad 20% udziałem. Kolejną z marek jest Honda (17,8%) oraz Suzuki (9,7%). Dalej w kolejności jest Kawasaki, BMW oraz KTM. Motocykle marki Yamaha Polacy najczęściej sprowadzali z Niemiec i Francji, a Hondy – z Holandii i Wielkiej Brytanii. Z kolei jednoślady marki Suzuki najczęściej były transportowane do Polski z Danii. BMW Polacy najchętniej sprowadzali z Hiszpanii.

Przeczytaj też:

Wszystko co powinieneś wiedzieć o motocyklowych przekładniach DCT

Ciekawym może wydać się zestawienie najbardziej popularnych jednośladów pod względem reprezentowanego segmentu. Podobnie jak w 2021 roku, wśród zleceń na sprowadzenie motocykla do kraju zdecydowanie przeważają motocykle crossowe (ponad 80%). Udział motocykli sportowych i chopperów był na podobnym poziomie (odpowiednio 7,4% i 7,3%). Co ciekawe, najmniej popularne okazały się motocykle turystyczne – w 2022 roku ich udział wyniósł zaledwie 5,1%. Wynik jest o tyle ciekawy, że motocykle off-roadowe często nie podlegają rejestracji w kraju, więc nie widnieją w statystykach udostępnianych przez PZPM. Z kolei tak ogromna popularność segmentu cross/enduro/supermoto każe domniemać, że zakwalifikowano w niej nie tylko motocykle stricte off-roadowe, ale także maszyny klasy dual sport i szeroko rozumiane motocykle adventure, które przecież biją w ostatnich latach rekordy popularności.

 

 

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button